Činnost školního metodika prevence je součástí činnosti školního poradenského zařízení. ŠMP spolupracuje s ostatními poradci na škole (tj. s výchovným poradcem a výchovným poradcem pro 4. ročník), v případě potřeby je součástí schůzí výchovné komise a dalších schůzek s rodiči.
Školní metodik prevence mj. spoluvytváří minimální preventivní program, podílí se na jeho realizaci. Oblast primární prevence zahrnuje např.: návykové látky, poruchy příjmu potravy, alkohol, školní šikanu a kyberšikanu, homofobii, vandalismus, záškoláctví, netolismus (závislost na virtuálních drogách – na internetu, sociálních sítích apod.), sebepoškozování, rizikové sexuální chování, hazardní hraní a další.
ŠMP komunikuje s učiteli v oblasti primární prevence, v případě vzniklého problému dává podněty k možné nápravě. Spolupracuje s institucemi a organizacemi v oblasti primární prevence. Koordinuje předávání informací o problematice rizikového chování ve škole, dokumentuje průběh preventivní práce školy. Hodnotí realizaci minimálního preventivního programu.
Kromě aktivit v rámci primární prevence sociálně patologických jevů, se zapojuje i do prevence školní neúspěšnosti, do péče o žáky s výchovnými či výukovými obtížemi. Spolupodílí se na budování příznivého sociálního klimatu na škole, pozornost věnuje i péči o žáky se speciálně vzdělávacími potřebami, o žáky z odlišného kulturního prostředí a sociálního zázemí apod.