
Ač se výuka ČJL opírá o jisté tradice typu práce s učebnicemi, pracovními sešity a pracovními listy, nácvik psaní čtenářských analýz, slohových prací i seminárních prací, mnohé z toho i mnohé další je vyučujícími češtiny na SPŠ SE pojímáno také netradičním způsobem.
Čtenářské deníky tak u nás nejsou pouhé čtenářské deníky psané do sešitu, ale na PC mnohdy kreativní vyplňování tabulek, které pak díky svým kolonkám „čas, prostor, témata, postavy…“ dobře slouží k přípravě na ústní maturitní zkoušku. Počáteční nácvik seminárních prací probíhá v počítačových učebnách, aby studenti dobře pochopili např. problematiku formátování v MS Word. Klasické učebnice pak studenti používají i třeba k tomu, aby si podle nich napsali vlastní test, který si následně se spolužákem vymění a vyplní.
Výuka a opakování se v mnohém stávají zábavnějšími, hodiny bývají inspirované metodami „líného učitele“ a skupinové práce (od 2 do 15 žáků) jsou jejich častou součástí. Metody a aplikace jsou používány dle třídy, učiva i aktuální situace, např.: pětilístek, diamant, Vennovy diagramy, žebřík, I.N.S.E.R.T., čtení s předvídáním, trimino, křížovka, kahoot, mentimeter, opakování pomocí wordwall či liveworksheets, jeden na jednoho, plakáty, 10 klíčových slov, kufr, hraní scének, domino, literární bingo a mnoho dalšího… Dáváme prostor také kreativitě studentů – např. při tvorbě dadaistické poezie, pásma či kaligramů ve 3. ročníku.


V některých třídách studenti hodnotí svoji práci v průběhu výuky ústně, jinde používají k hodnocení na konci pololetí např. obrázek žárovky, ve kterém uvedou, co jim šlo (co je osvítilo), co šlo naopak „přes závit“ (tedy spíše nešlo), dále vyjádří klady a zápory hodin češtiny. V některých třídách letos poprvé také hodnotili výuku ČJL i svoji vlastní práci pomocí obrázku plachetnice, kdy studenti do plachet zapsali, co jim šlo, do trupu lodi, jak se jim spolupracovalo ve třídě, ve dvojicích, ve skupinách, do vody uvedli, v čem plavali, do slunce, v čem se jim hodiny ČJL líbily, do mraku pak uvedli prostor pro zlepšení.

(češtinářky)