Technická olympiáda

Technika není jen o počítání příkladů nebo o popisu strojů. Předveď svůj důvtip a vyrob vlastní stroj. Nejlepší řešitelé postoupí do krajského kola a všichni, kdo řešení odevzdají a podají přihlášku na naši školu, získají body navíc u přijímacího řízení.

 

Většina soutěžích, kteří se na naši školu v předchozích letech hlásili, byli skutečně přijati.

 

Technická olympiáda je soutěž určená pro ty žáky základní školy, které baví technika. Na jednoduchých úlohách chceme ukázat, že technika je zajímavá, smysluplná a umožňuje seberealizaci. Cílem této soutěže není počítat nebo popisovat stroje, ale vyrobit si stroj vlastní. Každá úloha má jednoduché zadání a je jen na soutěžících, jakým způsobem ho vyřeší. Nejlepší řešitelé postoupí do krajského kola a všichni, kdo řešení odevzdají a podají přihlášku na naši školu, získají body navíc u přijímacího řízení.

Na soutěži spolupracujeme s Katedrou aplikované fyziky a techniky Jihočeské univerzity a podporuje nás i Jihočeský krajSkupina ČEZ.

Každý bod se u přijímacího řízení počítá!

 

Článek o loňském ročníku si můžete přečíst zde.

3. ročník technické olympiády – zadání

Technicka olympiada page 0001 - Technická olympiáda

Technicka olympiada page 0002 - Technická olympiáda

Informace k součástkám

K vyřešení úlohy si u nás mohou soutěžící vyzvednout následující součástky:

  • Motorek s čepem k připevnění listů větráku
  • Držáky baterií
  • Spínač
  • LED diodu s rezistorem
  • Spojovací materiál

Uvedené součástky budou k vyzvednutí v sekretariátu školy v pracovní dny od 8 do 15 hodin nebo na Dnech otevřených dveří. Také je můžeme zaslat na základní školu, kterou soutěžící navštěvují.

Upozorňujeme, že vyzvednutí na SPŠ SE či zaslání na tvou základní školu je možné do 31. 1. 2025.

 

Řešení pak odevzdej v příslušném formuláři.

TECHNICKÁ OLYMPIÁDA – jak to jde?

 

  • Ředitel školy při hodnocení výsledků přijímacího řízení zohledňuje splnění kritérií uchazečem mimo jiné také s přihlédnutím k dalším skutečnostem, které osvědčují vhodné schopnosti, vědomosti a zájmy uchazeče (dle § 60d školského zákona).
  • Chceme zohlednit zájem o studium na naší škole (bonifikace účastníků TO).

  • Přinesli jsme do technického vzdělávání nově pojatou soutěž propagující techniku a technické myšlení.

  • Zadání TO nabízí témata pro výuku na ZŠ a pro volnočasové kroužky (inspirace).

  • Soutěž vznikla také z přesvědčení, že i žáci základních škol mají potenciál tvořit, objevovat a přicházet s originálními řešeními.

Technická olympiáda staví na několika klíčových principech, které určují její specifický charakter.

  • Úlohy v soutěži nemají předem dané řešení – každé originální zpracování je vítané a hodnocené jako správné.
  • Zadání je záměrně koncipováno co nejvolněji, aby poskytovalo prostor pro vlastní nápady a podporovalo seberealizaci soutěžících.
  • Cílem je vytvoření vlastního funkčního výrobku či stroje, přičemž důraz je kladen především na radost z objevování a tvoření.
  • K řešení postačí běžně dostupné pomůcky, případně účastníkům darujeme potřebné speciální vybavení, jako jsou motůrky, spínače nebo výtisky z 3D tiskárny.
  • Soutěž je prakticky zaměřená – nevyžaduje žádné výpočty ani složitou teorii. Účastníci odevzdávají video a krátký popis řešení.
  • Úlohy se pohybují zejména v oblastech elektrotechniky a strojírenství, přičemž kladou důraz na schopnost aplikovat znalosti v praxi a najít funkční technické řešení.

 

Krajské kolo

  • Krajské kolo pořádá Katedra fyziky, chemie a technické výchovy Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity.
  • Do krajského kola jsou pozváni ti nejlepší řešitelé domácího kola (10), kterým se podařilo zaujmout porotu svým nápadem, provedením i odhodláním.
  • Zadání úlohy v krajském kole tematicky navazuje na domácí kolo, ale soutěžící mají omezený čas na to, aby svůj výrobek sestavili, vylepšili či doladili.

Hodnocení 

  • Porota hodnotí nejen funkčnost výsledného zařízení, ale také jeho technické provedení, tvořivost a využité materiály, design a estetiku, a v neposlední řadě také schopnost prezentovat vlastní myšlenku – tedy výstižně, srozumitelně a s důrazem na logickou argumentaci.
  • Soutěžící se učí nejen tvořit a vynalézat, ale také komunikovat, reagovat na otázky a obhájit svůj postup.
  • Úspěch v soutěži není jen o výhře – ocenění mají i formu finančních odměn a pro vítěze je připraven zážitek pro celou třídu.
  • Nezanedbatelnou hodnotou je také respekt a uznání mezi spolužáky.
  • Potěšující je rovněž skutečnost, že mezi účastníky krajského kola nechybí ani dívky – svou šikovností, tvořivostí a odhodláním dokázaly, že technika rozhodně není jen doménou chlapců.

JAK ŠEL ČAS – přehled ročníků

 

TO 00 1 - Technická olympiáda TO 00 2 - Technická olympiáda

TO 01 1 - Technická olympiáda TO 01 2 - Technická olympiáda

TO 02 1 - Technická olympiádaTO 02 2 - Technická olympiáda


 

TO 03 1 - Technická olympiáda TO 03 2 - Technická olympiáda


Podívejte se na nejlepší řešení ze základního kola 3. ročníku Technické olympiády – co všechno dokážou soutěžící sestrojit! ZDE

 

Mediální obraz

 

Řada žáků i žákyň, kteří se účastnili Technické olympiády, studují následně na naší škole. Jaké mají vzpomínky na Technickou olympiádu?

Na konferenci PF JU Kompas 2025 vystoupili Pavel Kříž a Jaroslav Koreš s příspěvkem Technická olympiáda – olympiáda trochu jinak. ZDE je záznam jejich prezentace.

Úlohy nemají předem dané řešení, a tak všechna řešení jsou správná. A nás baví kreativita a správnost účastníků. A nejlepší řešení z  roku 2025? ZDE

Jak to může vypadat přímo ve finále?

  • V roce 2022 to bylo TAKTO.
  • A rok 2025 přinesl další zajímavé finále – ZDE.

Související články

Všechny články

Naši partneři

cs_CZCzech