Srovnávací (ročníkové) testy – český jazyk, anglický jazyk a matematika

V rámci přípravy k maturitě došlo již počtvrté ke srovnávání tříd v rámci všeobecných maturitních předmětů – ČJL, AJ a MA. Testy psali žáci 1.-3. ročníků (u MA i 4. ročníků). Úlohy vytvořili vyučující daných předmětů v souladu s výstupy ŠVP, testy jsou koncipovány jako maturitní didaktický test a sledovaly vedle všeobecných znalostí zj. témata daného ročníku…

Zhodnocení srovnávacích testů za ČJL 

V předmětu ČJL došlo k mírné úpravě testů, a to přidáním úkolů na čtenářskou gramotnost a pravopis, s čímž mají studenti největší problémy, testy dále obsahují zejména otázky z látky daného ročníku. Testy vždy jeden ročník psal v jeden den.

V prvním ročníku je jistě do budoucna alarmující výsledek třídy 1.EM, protože průměr 4,2 jsme ještě nikdy v prvním ročníku nezaznamenali. Bohužel žáci této třídy mají velké nedostatky i v obecných studijních předpokladech. Výsledky tříd 1.EE a 1.S jsou srovnatelné s výsledky z předešlých let a v češtině jde o třídy s lepší studijní morálkou a přípravou.

Test pro druhý ročník je tradičně jako v minulých letech těžší (hodně literárních informací, skupin a přehledů), také v těchto testech došlo k úpravě – méně otázek na literaturu, přidané obecné předpoklady. Výsledky jsou mnohem lepší než v minulém roce, nejlepší výsledek zaznamenala třída 2.ER a pěkný výsledek má třída 2.EM, která i v hodinách vykazuje kvalitní práci.

Ve třetím ročníku dochází ke změně – máme jen jednu třídu stojařů, která potvrdila svou vyšší kvalitu oproti loňským strojařským třídám. Nejlepší výsledek má 3.ER, v které je mnoho dobrých studentů (napříč předměty). I zde došlo k úpravě testů a je vidět, že práce s texty a metody čtenářské gramotnosti v hodinách českého jazyka se vyplácejí, protože výsledky ve třetím ročníku jsou nejlepší za 4 roky testování.

Zhodnocení srovnávacích testů za AJ

U předmětu AJ na základě průměrů lze říci, že vždy obě skupiny dosahují přibližně srovnatelných výsledků, přičemž skupiny 2 vykazují mírně lepší výkony.  Ve skupině 1 je rozpětí známek o něco menší, ale zároveň se zde objevuje nejvyšší průměr, což může naznačovat slabší výsledek u některého studenta. Skupiny jako celek tak působí trochu méně vyrovnaně.  Celkově lze shrnout, že skupiny 2 jsou na tom výsledkově o něco lépe, i když rozdíl není výrazný.

Zhodnocení srovnávacích testů za MA

Test v 1. pololetí prověřoval především obecné předpoklady a znalosti z předchozího stupně vzdělávání. Výsledky ukázaly, že většina žáků do výuky matematiky nového ročníku vstupovala s různou úrovní předchozích znalostí – průměrné hodnoty se pohybovaly od 2,00 do 3,73.

U testů v 2. pololetí – v prvních ročnících je určitě zajímavý výsledek zhoršení všech tříd, a to i přesto, že většina látky v 1. ročníku je opakování ze ZŠ. Naopak ve druhých ročnících došlo ke zlepšení výsledků, což může ukazovat na lepší chápání látky i předmětu, také se objevují některé matematické úkony v odborných předmětech. Nejlepším výsledkem se blýskla třída 2.S, která se zlepšila téměř o celý jeden stupeň hodnocení – to ukazuje na zlepšení třídy celkově. Nejlepší výsledky vykazují třetí ročníky. Velmi dobrý výsledek má i třída 3.EM, která v hodinách tak dobrých výsledků nedosahuje. Testy obsahují jen uzavřené odpovědi, tedy je otázkou, zda jsou výsledky hlavně tipované, nebo znalostní.

image - Srovnávací (ročníkové) testy – český jazyk, anglický jazyk a matematika
cs_CZCzech