Spolupráce SPŠSE s Jihočeskou univerzitou

Ve školním roce 2024/2025 pokračovala i rozšířila se intenzivní spolupráce mezi naší školou a Jihočeskou univerzitou (PF, FF a PřF JČU).

Naším cílem je aktivně se podílet na přípravě budoucích učitelů a nabídnout jim možnost kvalitní pedagogické praxe v reálném prostředí střední školy.

Asistentské praxe a tandemová výuka

V letním semestru probíhaly tradiční asistentské praxe studentů 3. ročníků PF JČU, kteří navštěvovali hodiny českého jazyka a literatury vedené Mgr. Ludmilou Petržalovou. Celkem proběhlo 8 náslechových hodin a reflexí, do kterých se zapojilo téměř 40 studentů.

Nově jsme navázali spolupráci také s Filozofickou fakultou JČU, kde si studenti samostatně vybírali školu a vyučující, u kterých chtěli hospitovat. Na naší škole navštěvovali hodiny Mgr. Ludmily Petržalové a tentokrát šlo nejen o hodiny ČJL, ale i dějepisu. V rámci této formy navštívili naši školu v součtu téměř 50 vyučovacích hodin a zhruba 10 hodin výuky si sami vyzkoušeli v tandemu – připravovali cvičení, vedli části hodin nebo tvořili testy. Zapojilo se zhruba 30 studentů FF.

Skupinové náslechy a reflexe výuky

Mgr. Ludmila Petržalová (v rámci funkce provázející učitelky) dále organizovala tři skupinové návštěvy studentů 2. ročníků PF a FF JČU, při nichž studenti pozorovali výuku z různých hledisek – zvláště komunikaci učitel–žák a práci se třídním kolektivem. Součástí byla i prohlídka školy, setkání s ředitelem školy a ŠPP, reflexe náslechových hodin, konzultace pedagogických deníků a zpětná vazba. Zúčastnilo se přibližně 30 vysokoškoláků, kteří akci hodnotili velmi pozitivně.

CŽV – pedagogické minimum

Naši školu navštívily také tři skupiny účastníků programu celoživotního vzdělávání, kteří si doplňují tzv. „pedagogické minimum“. Proběhly tři náslechy a následné reflexe, do kterých se zapojilo zhruba 30 zájemců.

Přednášky a cvičení pro studenty JČU

V rámci spolupráce byla Mgr. Ludmila Petržalová oslovena PF JČU k vedení přednášek a cvičení pro studenty navazujícího magisterského studia (cca 40 účastníků) i účastníky CŽV. Věnovala se praktickým tématům učitelské profese – témata byla: třídnictví, třídnické hodiny, ostatní agenda TU, adaptační aktivity, komunikace s rodiči, komunikace s ŠPP, klima třídy a školy, práva učitele, pravidla školy, kázeň, formativní hodnocení, zpětná vazba, reflexe a další otázky pedagogické praxe. Výuka byla vedena formou interaktivních cvičení a studenti ji hodnotili velmi pozitivně.

Spolupráci s Jihočeskou univerzitou považujeme za mimořádně přínosnou a těšíme se na další společné projekty v příštím roce.

(redakce)

cs_CZCzech