V zadání se nechceme opakovat. Zároveň víme, že žáci základních škol dokáží vyřešit i složité technické problémy. Chceme, aby výsledkem jejich práce byl funkční stroj. Proto jsme obtížnost v základním kole posunuli opět o „level“ výše.
Tentokrát jsme vymysleli zadání, které v sobě propojovalo elektřinu, mechaniku a také ekologii – úkolem bylo sestavení třídicí linky. Oproti předchozím ročníkům bylo zapotřebí připravit více součástek, které jsme na dnech otevřených dveří SPŠ SE předávali zájemcům o zapojení do této soutěže.
Celkem jsme rozdali přes 150 sad motorků, přepínačů, diod a 3D výtisků a sešlo se nám 52 řešení, z toho 3 od děvčat. A nebyla to ledajaká řešení – některá zahrnovala využití paramagnetismu, jiná vlastní výtisky na 3D tiskárně či práci na soustruhu. Objevilo se i Lego nebo Merkur.
Základní kolo vyhrál Damián Štefaňák, jehož řešení můžete zhlédnout na videu níže:
Z nejlepších řešitelů jsme vybrali 10, které jsme pozvali na katedru fyziky, chemie a techniky a postavili před ně další úkol, tentokrát navíc časově omezený. Během 2 hodin měli soutěžící vyrobit funkční posuvný/zvedací most se světelnou signalizací. Komise se s každým soutěžícím bavila o jeho návrhu a zjišťovala, jak rozumí tomu, co udělal. I tentokrát byla komise nadšena prací, kterou kluci a jedna dívka zvládli za 120 minut odvést na této úloze

I letos nás podpořila skupina ČEZ, a to jak financováním sad součástí k řešení, tak i při přípravě krajského kola a ocenění vítěze krajského kola. To vyhrál Oliver Jan ze ZŠ Pohůrecká a on a celá jeho třída šli na představení The Dark Side of the Moon do Hvězdárny a planetária v Č. Budějovicích. Pro všechny účastníky krajského kola navíc plánujeme exkurzi do TARC Temelín – tréninkového a realizačního centra, ve kterém sídlí útvar metrologie.
Děkujeme všem soutěžícím za účast, vaše zapojení dává naší soutěži smysl a ukazuje možnosti propagace techniky, jak bylo zmíněno na konferenci Kompas vzdělávání
(Mgr. Jaroslav Koreš, Ph.D.)















